Odborná analýza: Německý pohled na mikroosvědčení v duálním systému odborného vzdělávání a přípravy od Harryho Stolteho a Georga Spöttla poskytuje kritické zhodnocení začlenění mikroosvědčení do německého duálního systému odborného vzdělávání a přípravy.
Mikroosvědčení nabývají na významu v kontextu celoživotního učení a flexibilizace
vzdělávacích cest. V této souvislosti se odborné stanovisko zabývá otázkou, do jaké míry lze koncept mikroosvědčení – jak je definován v doporučení Rady EU z roku 2022 – přenést do systémů odborného vzdělávání a přípravy souvisejících s pracovištěm.
Mezinárodní studie (OECD) v současné době neprokazují, že mikrocertifikáty zvyšují celkovou zaměstnatelnost; pozitivní výsledky se omezují hlavně na delší programy spojené s odvětvími, kde je poptávka po pracovnících.
Navzdory opatrnosti německého duálního systému si mikrocertifikáty získávají mezinárodní uznání, zejména mimo počáteční odborné vzdělávání a přípravu.
Zvyšování kvalifikace a rekvalifikace:
Země jako Nizozemsko a Nový Zéland využívají mikroosvědčení k řešení nedostatků v dovednostech, které nejsou pokryty úplnými kvalifikacemi.
Modulární cesty:
Irsko a Španělsko využívají mikroosvědčení nebo částečné kvalifikace k podpoře uznávání předchozího učení (RPL), což umožňuje postup k úplným kvalifikacím.
Kvalita a relevance:
V neduálních systémech (např. Austrálie, Nový Zéland) je kladen důraz na sladění mikroosvědčení s potřebami průmyslu a jasnými standardy, aby byla zajištěna důvěryhodnost a srovnatelnost.
Dokument ke stažení: