Workshopy čtenářské gramotnosti
Projekt iKAP JMK II nabízí učitelům odborných předmětů středních škol v Jihomoravském kraji podporu směřující ke zvýšení čtenářské gramotnosti žáků.
Vzdělávací seminář: Metody k podpoře čtenářské gramotnosti napříč vyučovacími předměty
Lektor: PhDr. Libor Kyncl
Učitel odborných předmětů získá balíček služeb:
- Účast na workshopu
- následné konzultace s lektorem (osobní, telefon, e-mail)
Průběh workshopu vychází z programu RWCT (Čtením a psaním ke kritickému myšlení).
- Nabízí účastníkům metody, jimiž lze pracovat s žáky s textem, a hledá v nich čtenářské dovednosti, které jednotlivé metody rozvíjejí.
- Je určen všem zájemcům o toto téma, kteří mají spíše základní znalosti a systematicky se rozvojem čtenářské gramotnosti svých žáků zatím nezabývají. Kurs jim má sloužit jako inspirace k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků.
- Kurs je určen učitelům základních i středních škol, kteří s žáky ve svých hodinách pracují s písemnými informacemi a zdroji (tedy např. učitelé 1. stupně ZŠ, F, Bio, Ch, Z, D, Čj, Aj…, Ov, ) a zpracovávají je.
- V průběhu kursu dostávají účastníci textové materiály a pracovní listy.
Seznámení s metodami:
- Alfa box (práce s grafickým organizérem)
- INSERT, tabulka INSERTu, Desetiřádková pyramida (odborný text)
- Třífázový model učení podle pedagogického konstruktivismu – E-U-R
- Vědomostní kooperativní Bingo
- Ano-ne (diskusní metoda k odbornému textu)
- Dvojitý zápisník, Poslední slovo patří mně, Diamant (odborný text; krásná literatura)
- Skládankové učení (kooperativní práce s odborným textem)
- Analýza tabulky čtenářských dovedností a strategií
- Párové čtení (práce s textem povídky)
- Budeme sdílet své komentáře a postřehy k metodám z kurzů
Workshopy i další konzultace odborně obstarávají PhDr. Libor Kyncl a Mgr. Beata Kynclová, certifikovaní lektoři programu ČRWCT a dlouholetí lektoři čtenářské gramotnosti.
Workshopy čtenářské gramotnosti pokračují pod vedením lektorů v projektu Implementace KAP JMK II a navazují na workshopy čtenářské gramotnosti uskutečněné v úspěšně ukončeném projektu PolyGram.