Jak na kyberbezpečnost na SŠ? ALEF Security Talk 2025

Dopoledne se těšte na přednášky od odborníků z praxe. Odpoledne si sami vyzkoušíte vedení workshopu, který můžete rovnou použít pro své studenty.
rádi bychom Vás pozvali na další ročník ALEF SECURITY TALK 2025, který se koná
11. 11. 2025 v prostorách Střední školy informatiky, poštovnictví a finančnictví v Brně.
Jak na kybernetickou bezpečnost ve střední škole? Kyberbezpečnost, kterou si osaháte. Inspirace, kterou využijete hned zítra ve výuce.
Dopoledne se těšte na přednášky od odborníků z praxe. Odpoledne si sami vyzkoušíte vedení workshopu, který můžete rovnou použít pro své studenty.
Můžete se těšit na skvělé řečníky i spoustu zajímavých novinek a případových studií z oblasti cybersecurity ve vzdělávání.
V případě, že budete mít zájem přijet o den dříve, můžete si vše potřebné, včetně ubytování dohodnout na emailu: kamila.podborska@cichnovabrno.cz
Workshopy - všichni účastníci absolvují všechna nabízená témata.
Celá akce se koná pod záštitou ředitele NÚKIBu Lukáše Kintra, hejtmana Jihomoravského kraje Jana Grolicha, Centra kybernetické bezpečnosti, z.ú a Skupiny ČEZ.
Agenda akce:
09.00 – 09.15 Zahájení akce
09.15 - 09.50 Hrozba v podobě kvantových počítačů? Ano, ale co dál? (Marek Kocan, ComSource s.r.o.)
Kvantové počítače představují pro kybernetickou bezpečnost vážné hrozby, ostatně o negativních dopadech na kryptologii slyšíme z různých směrů mnoho měsíců. Cílem této přednášky je zohlednit již dobře známá fakta a seznámit účastníky konference se stavem přijetí nových paradigmat napříč současným světem informačních technologií. Stranou nezůstane ani podrobný technický pohled na konkrétní rizikový algoritmus.
Marek Kocan, působí ve společnosti ComSource s.r.o., kde se zaměřuje na datovou analytiku, kybernetickou bezpečnost a IT infrastrukturu. Zároveň je odborným učitelem na SŠ Čichnova, kde předává studentům své praktické zkušenosti z oboru.
09.50 – 10.05 Kyberchvíle - společně v bezpečí (Petr Jirásek, AFCEA)
Kyberchvíle jsou jednoduché a smysluplné okamžiky, kdy se jako rodina nebo komunita zastavíte, mluvíte o digitálním světě a učíte se, jak v něm být bezpečně a s respektem. Krůček po krůčku – zábavně, přirozeně a společně.
Petr Jirásek – dlouhodobě osobnost české i světové scény cybersecurity, Regional Vicepresident AFCEA International a programový ředitel Centra kybernetické bezpečnosti, z.ú.
10.05 - 10.45 Neuronové sítě (Jan MIttner, Vysoká škola polytechnická Jihlava)
Příspěvek představuje základy umělé inteligence se zaměřením na strojové učení a neuronové sítě. Popisuje klíčové principy trénování neuronových sítí a jejich praktické využití v oblastech, jako je rozpoznávání obrazu nebo zpracování přirozeného jazyka. Současně zdůrazňuje etické otázky a nutnost regulace, zejména v citlivých oblastech, a poukazuje na rostoucí potřebu odborných znalostí. Prezentuje také přehled základních dovedností a nástrojů nezbytných pro práci v AI, stejně jako možnosti dalšího vzdělávání.
Jan Mittner – je odborník na umělou inteligenci a strojové učení, specializuje se na neuronové sítě. Působí na Vysoké škole polytechnické Jihlava, kde se věnuje výuce a výzkumu s důrazem na praktické využití a teoretické porozumění. Je autorem odborných publikací a přednášek zaměřených na architektury a trénování neuronových sítí.
10.45 – 11.00 Mininterface - extrémně rychlý vývoj skriptu (Edvard Rejthar, CSIRT.CZ)
Soustřeďte se jen na svůj kód a neřešte uživatelské rozhraní. Stačí zavolat jedinou funkci a získáte jak GUI klikatelné okno, tak TUI fallback na starších strojích, CLI parametry do terminálu i načítání konfiguračního souboru. Python knihovna.
Edvard Rejthar – má v týmu CSIRT.CZ a CZ. NIC-CSIRT na starosti především analýzu škodlivého kódu a rozvoj systémů na automatické zpracovaní dat
11.00 – 11.20 Coffee break
11.20 - 11.50 Etika umělé inteligence pro učitele (David Černý, Ústava státu a práva a Ústav informatiky AV ČR)
Přednáška uvede základy etiky a normativních teorií a naváže specifiky etiky umělé inteligence – proč je potřebná, jak se liší od běžné etiky a jak souvisí s digitální gramotností a školní praxí. Zaměří se na pět klíčových principů etiky AI a jejich aplikaci v praxi, včetně dilemat a konfliktů mezi hodnotami. Představí přístup value-sensitive designu, který zdůrazňuje nutnost etických úvah ve všech fázích vývoje a využití AI. Modelové příklady zahrnují autonomní vozidla, ochranu dat, vojenské roboty a algoritmické rozhodování ve spravedlnosti.
David Černý působí v Ústavu státu a práva a Ústavu informatiky AV ČR. Zabývá se etikou umělé inteligence, kterou přibližuje srozumitelně a prakticky, zejména v kontextu vzdělávání a společnosti.
11.50 – 12.20 Kritická infrastruktura ve škole (Dušak Kalášek, prezident ASKI)
Tento příspěvek se zaměřuje na nutnost systematického začlenění tématu kritické infrastruktury a kybernetické bezpečnosti do vzdělávání na všech stupních škol – od základních, přes střední a vyšší odborné, až po vysoké školy. V rychle se měnícím světě, v němž digitalizace, automatizace a kybernetické hrozby výrazně ovlivňují chod společenských i ekonomických procesů, nabývá vzdělávání v této oblasti zásadního významu. Výuka by měla propojit technické, právní i manažerské aspekty, rozvíjet digitální kompetence a připravit studenty i učitele nejen na technické výzvy budoucnosti, ale také na etické a společenské otázky související s ochranou kritické infrastruktury.
Dušan Kalášek je renomovaný odborník v oblasti veřejné správy a investičního dohledu. Jako prezident ASKI (Asociace společenské kontroly investic) se zaměřuje na podporu transparentnosti a odpovědného investování. Spojuje akademické znalosti s praktickým přístupem k řízení veřejných i soukromých projektů, čímž prosazuje etické a udržitelné investice. Kalášek je rovněž zkušený lektor a odborník na projektové řízení a strategické rozhodování.
12.20 – 13.00 Talk Show
Panelová diskuse se zástupci řídicích orgánů ČR a terénních evangelizátorů kybernetické bezpečnosti na českých školách tom, co bychom všichni jako jednotná společnost mohli v oblasti vzdělávání dělat lépe.
13.00 -13.45 Oběd
13.45 – 16.00 Následující Workshopy:
Hackni nudu! Level up! Z učení mise, z bezpečnosti hra!
Učení o kyberbezpečnosti nemusí být nuda. Stačí přidat trochu soutěživosti, pár odznaků a špetku adrenalinu – a z povinného školení je mise, kterou chceš splnit. Z netechnického aspektu se v přednášce podíváme, jak herní principy pomáhají rozvíjet bezpečnostní dovednosti, udržet pozornost a vytvořit kulturu, kde se chránit online stává přirozené i zábavné. Gamifikace promění kyberbezpečnost v hru, kde sbíráš XP, bráníš se útokům a učíš se přežít v digitální divočině.
Petra Minaříková Je doktorandkou na Fakultě biomedicínského inženýrství ČVUT, kde se zaměřuje na kybernetickou bezpečnost ve zdravotnictví, především na netechnická opatření, lidský faktor a budování bezpečnostní kultury. Na AMBIS vysoké škole vede se studenty osvětové projekty, například v rámci iniciativy Týden pro Digitální Česko. Ve výuce propojuje metody Data-Driven Learning, PBL a CLIL s rozvojem dovedností 21. století a jejich uplatněním v kyberbezpečnosti.
---
Výuka nemusí být nuda aneb ono to opravdu jde!
Jak studenty skutečně zaujmout? Jak učit, aby se studenti nenudili? Tyto a podobné otázky si klade většina pedagogů – a zkouší různé cesty, někdy s větším, někdy s menším úspěchem. Tento workshop nabídne příklady z reálné praxe a ukáže, že i některé tradiční didaktické metody včetně her opravdu fungují. Nepůjde o teorii, nepůjde o příklady sebrané v rámci výzkumů – půjde o konkrétní zkušenosti jednoho naprosto obyčejného učitele.
Marek Kocan, působí ve společnosti ComSource s.r.o., kde se zaměřuje na datovou analytiku, kybernetickou bezpečnost a IT infrastrukturu. Zároveň je odborným učitelem na SŠ Čichnova, kde předává studentům své praktické zkušenosti z oboru.
---
Proč a jak na phishingové kampaně?
Cílem workshopu je vysvětlit, proč školy a organizace používají pro zvyšování bezpečnostního povědomí a snižování rizik spojených se sociálním inženýrstvím autorizované simulace phishingu. Ukážeme si, jak takovou kampaň bezpečně naplánovat, jak měřit výsledky i jak ze získaných podkladů vyvodit konkrétní vzdělávací kroky. Účastníci odejdou ze znalostí praktického postupu pro nasazení etické testovací kampaně.
Daniel Koška je odborník na IT řešení a digitalizaci. Jako zástupce společnosti ComSource s.r.o. se specializuje na poskytování inovativních technologických služeb, které zefektivňují podnikové procesy a podporují růst firem. Je známý svým analytickým přístupem a schopností přizpůsobit řešení na míru potřebám klientů.
11.11.2025, Střední škola informatiky, poštovnictví a finančnictví v Brně, Brno
Místo konání
Střední škola informatiky, poštovnictví a finančnictví v Brně
Čichnova 982/23
624 00 Brno